Z ręką na pulsie

Borówki i truskawki chronią przed zawałem serca

Wysoka podaż antocyjanów, znajdujących się m.in. w borówkach i truskawkach, może zmniejszyć ryzyko zawału serca, zwłaszcza u młodych kobiet, nawet o 30%. 

Do takich wniosków doszli naukowcy z USA i Wielkiej Brytanii, a wyniki prospektywnego kohortowego badania opublikowali na łamach Circulation

Badanie zostało przeprowadzone w grupie ponad 93 tys. kobiet, w wieku 24-42 lata, wyłonionych z 116430 uczestniczek programu Nurses' Health Study II, badającego wpływ różnych czynników na zdrowie kobiet. Badanie polegało na wypełnianiu ankiety. W ciągu 18 lat trwania badania, raz na 4 lata, panie musiały odpowiedzieć za zestaw pytań dotyczących stylu życia, diety i zdrowia. Z badania wyłączone zostały osoby, które miały w swojej historii takie incydenty jak: zawał serca, udar, dławicę piersiową, inne choroby sercowo-naczyniowe, chorobę wieńcową czy nowotwór (poza nieczerniakowym nowotworem skóry) oraz takie, u których brakowało danych dotyczących diety lub podane wartości dziennego spożycia w kcal były mało wiarygodne (3500 kcal/dzień).

Analiza danych dowodzi, że w czasie 18 lat trwania badania doszło do 405 zawałów serca. Wykazano także, że kobiety, które spożywały więcej antocyjanów mniej paliły, więcej ćwiczyły, spożywały mniej tłuszczu i więcej produktów pełnoziarnistych. Z obliczeń wynikało także, że ryzyko zawału serca u pań, które jadły najwięcej truskawek i borówek amerykańskich (min. 3 porcje tygodniowo) było o 32% niższe w porównaniu z kobietami, w których diecie owoce te pojawiały się raz w miesiącu lub rzadziej. Na ten wynik wydaje się nie miało wpływu spożywanie innych owoców i warzyw. W przypadku borówek i truskawek dało się zaobserwować trend zgodnie, z którym ryzyko zawału serca spadało w miarę zwiększania ilości spożywanych antocyjanów. Podobny wpływ na spadek ryzyka zawału serca wykazało także spożywanie cebuli w 5 (lub więcej) porcjach tygodniowo.

Antocyjany, zaliczane do grupy flawonoidów, są obecne w dużych ilościach w warzywach i owocach o czerwonej i fioletowej barwie. Związki te wykazują korzystny wpływ na układ krążenia – np. przeciwdziałają odkładaniu się płytki miażdżycowej i rozszerzają naczynia krwionośne, przez co warto uwzględnić je w zbilansowanej diecie. 

Piśmiennictwo:

Cassidy, A., Mukamal, K.J., Liu, L., Franz, M., Eliassen, A.H., and Rimm, E.B. (2013). High anthocyanin intake is associated with a reduced risk of myocardial infarction in young and middle-aged women. Circulation 127, 188–196.

Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Serwis FaktyMedyczne.pl wykorzystuje pliki cookies do gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony internetowej. Mechanizm cookies nie ma na celu pozyskiwania jakichkolwiek informacji o indywidualnych użytkownikach serwisu. Stosowany jest w celu usprawniania funkcjonowania serwisu zgodnie z obowiązującymi w sieci www standardami. Użytkownik może usunąć pliki cookies lub zmienić ich ustawienia w przeglądarce internetowej. Usunięcie lub zmiana ustawień plików cookies w przeglądarce może się wiązać z utrudnieniami w korzystaniu z Serwisu. Więcej informacji znajduje się w Polityce prywatności.